بِسْمِ
اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ
Definisi
Haidh
Bahasa
: Mengalir
Syara’
: Darah semulajadi yang keluar dari hujung rahim pada ketika sihat.
Keterangan
: Darah yang keluar tidak secara semulajadi bukan darah haidh seperti darah
yang keluar sebelum dan semasa melahirkan.
Umur
Minima
Usia
wanita haid : Bermula dari umur 8 / 9 tahun qamariyah taqribiyah.
Keterangan
: Tahun qamariyah ialah tahun Hijriyah, manakala taqribiyah ertinya untuk
dapat mengalami haidh tidak harus berumur 9 tahun tepat. Jadi jika darah keluar
pada umur 9 tahun kurang 15 hari contohnya (masa yang tidak cukup untuk haidhh
dan suci), maka darah tersebut sudah dihukum sebagai darah haidh.
Tempoh
Haidh
Paling
sedikit : Sehari semalam atau 24 jam.
Normal
: 6 - 7 hari.
Paling
lama : 15 hari.
Keterangan: Darah yang keluar kurang
dari 24 jam merupakan darah istihadhah. Darah yang keluar lebih
dari 15 hari ialah darah haidh yang bercampur dengan darah istihadhah, maka
harus diteliti lagi dengan mempelajari tujuh gambaran perempuan mustahadhah
yang akan dijelaskan.
Tempoh
suci antara dua haidh.
Paling
sedikit : 15 hari.
Normal
: Baki hari-hari haidh dalam sebulan.
Paling
lama : Tidak terbatas.
Keterangan
: Jika haidh kedua datang sebelum masa suci sempurna 15 hari, maka darah itu
bukanlah darah haidh, wanita tersebut tetap dihukum suci hingga sempurnanya
masa suci 15 hari. Jika setelah masa suci sempurna darah tetap keluar, maka
darah yang terakhir ini ialah haidh.
Tanda
berhentinya haidh
Suci
dapat diketahui dengan memasukkan (sedikit) kapas ke dalam faraj. Jika tidak nampak kesan pada kapas berupa
darah mahupun warna kuning atau keruh maka haidh telah habis.
Warna
darah haidh
Warna
haid : Hitam, merah, merah kekuning-kuningan, kuning dan keruh.
Keterangan :
- Ulama’ berbeza pendapat pada warna kuning dan keruh. Pendapat yang muktamad mengatakan haidh.
- Imam al-Juwaini menjelaskan: “Kedua warna itu bukanlah darah melainkan cairan seperti nanah yang di atasnya ada warna kuning atau keruh”.
Penting : Penentuan masa haidh, masa suci dan semua hukum yang berkaitan dengan haidh merupakan hasil penelitian Imam Syafi’e terhadap para wanita pada zamannya, kemudian beliau merumuskan kajian tersebut dengan dalil-dalil al-Quran dan hadith sehingga timbullah pendapat tentang hukum-hukum haidh.
Oleh
sebab itu, jika terjadi kebiasaan darah yang berbeza dengan ketentuan di atas
pada seseorang wanita atau para wanita di sesuatu daerah, maka kebiasaan
tersebut tidak dapat mempengaruhi hukum haidh yang telah ditentukan. Lebih baik
menghukumkan darah mereka sebagai darah fasad (penyakit), daripada harus merosak
kaedah yang telah baku, kerana penelitian ulama’ terdahulu tentu lebih
sempurna.
TINDAKAN
YANG HARUS DILAKUKAN KETIKA MELIHAT DARAH
Apabila
melihat darah, seorang wanita perlu terus meninggalkan larangan-larangan haidh
tanpa menunggu 24 jam. Selanjutnya, jika darah tersebut berhenti sebelum
mencapai 24 jam, maka dia harus menqadha’ solat yang dia tinggalkan kerana
terbukti ia bukan haidh.
Kemudian
jika darah tersebut keluar lagi sebelum 15 hari, maka dia harus meninggalkan
lagi larangan-larangan haidh. Begitulah seterusnya.
Adapun
jika darah tersebut berhenti setelah mencapai 24 jam, maka jelaslah bahawa ia
haidh. Dan ketika ini dia wajib mandi, solat, puasa (pada bulan Ramadhan) dan
boleh baginya bersetubuh dengan suaminya kerana darah sudah berhenti.
Jika
kemudian darah tersebut keluar lagi sebelum lewat 15 hari jelaslah sudah bahawa
ibadah yang dia lakukan tadi tidak sah kerana ternyata dia masih haidh.
Namun
dia tidak berdosa dengan persetubuhan yang telah dia lakukan kerana ketika
melakukannya secara zahir dia telah suci.
Demikianlah
yang harus dilakukan oleh wanita haidh jika darahnya datang terputus-putus
selama tidak melebihi 15 hari.
Setelah
membaca keterangan di atas, maka dapat disimpulkan di sini bahawa waktu
(tempoh) haidh paling lama ialah 15 hari 15 malam (360 jam). Oleh sebab itu,
jika darah keluar tidak lebih dari 15 hari, maka waktu mulai keluar darah
sampai 15 hari dihukum sebagai haidh. Namun jika masih keluar setelah 15 hari
15 malam, maka disebut sebagai darah istihadhah.
Apabila
darah terputus-putus, maka setelah melihat darah berhenti diperinci sebagai
berikut;
- jika darah yang keluar telah mencapai paling sedikitnya (tempoh) haidh iaitu sehari semalam (24 jam), maka wajib baginya untuk mandi, solat dan puasa (pada bulan Ramadhan), sama ada pada bulan sebelumnya sudah pernah terjadi putusnya darah lalu keluar lagi atau belum pernah terjadi. Hal ini menurut pendapat Imam Ibn Hajar. Adapun menurut Imam Rafi’i, jika pada bulan sebelumnya pernah terjadi, maka tidak wajib mandi, solat dan puasa.
- jika darah yang keluar kurang dari 24 jam, maka darah tersebut merupakan darah istihadhah, sehingga tidak wajib mandi. Apabila darah keluar lagi sebelum 15 hari (dari keluar darah pertama), maka menjadi jelas bahawa dia masih dalam keadaan haidh, sehingga wajib mengqadha’ puasa yang telah dia lakukan pada waktu putusnya darah dan tidak wajib qadha solat.
Wallahu
a’lam
No comments:
Post a Comment