Friday, August 13, 2010

Prinsip Politik (Parti) Palestin

Pada pagi semalam (12/08/2010) sempat menonton Buletin Awani (Astro Awani) untuk melihat perkembangan Misi Ke Gaza. Waratwan Astro Awani, Ashwad Ismail telah menyampaikan maklumat-maklumat terkini perjalanan mereka di Gaza. Mereka disambut baik oleh pemimpin Palestin dari parti Hamas, Ismail Haniyeh. Dalam perbualan Ashwad, beliau ada menyatakan bahawa Ismail Haniyeh menyatakan kemustahilan Hamas dan Fatah untuk bekerjasama. Ashwad menerangkan bahawa Ismail Haniyeh menerangkan sebab ketidakbolehan Hamas dan Fatah bersatu. Ismail Haniyeh menyatakan bahawa Hamas merupakan sebuah parti yang berjalan dan berdiri atas prinsip sebenar yang dianjurkan oleh Islam manakala Fatah merupakan parti yang berjalan di atas sistem sekular.

Baru-baru ini, sibuk di Negara kita tentang ajakan dan pelawaan beberapa orang kepada PAS untuk bergabung. Ada juga yang menawarkan diri sebagai orang tengah. Mursyidul Am PAS telah meletakkan syarat jika mahu meneruskan kesatuan itu. Syaratnya mudah sahaja iaitu UMNO menerima Islam.

Secara umumnya, kedua-dua parti ini mempunyai prinsip dan matlamat yang (agak) berbeza. PAS (sejak dahulu lagi) merupakan sebuah parti yang mendokong dan berprinsipkan ajaran sebenar Islam. UMNO pula sebuah parti yang mana penubuhannya ialah untuk membela kaum Melayu di Tanah Melayu (Malaysia).

Memang terdapat di setiap tempat bahawa ada pihak yang memperjuangkan Islam dan ada yang menolak, bahkan mempertiakaikannya (Hukum Islam). Tidak terkecuali bahawa di Negara kita juga wujud golongan-golongan ini yang mana berbeza ideologi politik mereka.

Ringkasnya, pendirian (prinsip) politik di Palestin, seperti berikut:
Hamas = Membawa prinsip Islam sebenar.
Fatah = Membawa sistem sekular.

Nilailah dengan mata hati yang terbuka. Kita semua dikurniakan akal untuk berfikir dan membezakan yang haq dan yang batil. Wallahu a’lam.

*Pendapat ini merupakan pendapat peribadi. Tidak mewakili mana-mana parti, pertubuhan, atau persatuan. Perkara yang benar mesti dinyatakan, dan yang salah mesti diperbetul (ditegur).

No comments:

Post a Comment