Friday, December 17, 2010

KATA HATI DAN DOA - MEMOHON KASIH KEPADA ALLAH MELEBIHI SEGALANYA

RENUNGAN

Rasulullah s.a.w merasa bimbang terhadap umat ini sebelum beliau meninggal dunia. Kebimbangan tersebut ialah terhadap dua perkara iaitu: dunia dan wanita. Kedua-dua faktor ini kalau tidak dibendung dengan baik boleh merosakkan hubungan terhadap Allah s.w.t. bahkan boleh menjatuhkan moral serta imej orang Islam itu sendiri. Kenapa? Kerana ia selain melalaikan dari mengingati Allah s.w.t., juga mendorong untuk terus mengikuti hawa nafsu semata-mata seperti terdesak dengan zina dan sebagainya. Sebaliknya, kalau sentiasa berhati-hati terhadap dua perkara itu sudah tentu akan terselamat dari kelalaian terhadap-Nya, bahkan digolongkan di kalangan hamba yang bijak dalam menguruskan urusan dunia. Kehidupan yang tidak berteraskan kepada ketakwaan kepada Allah s.w.t. akan membawa kepada kehancuran dan kejatuhan maruah serta moral. Kenapa kita tidak berdoa kepada Allah s.w.t. supaya dapat mengasihi Allah s.w.t. lebih dari segala apa di dunia ini? Tidakkah kita berasa besar nikmatnya apabila kita dapat mengasihi Allah s.w.t. lebih dari segalanya?

Allah s.w.t. lah yang memiliki segala apa di dunia ini termasuk diri kita.


KELEBIHAN

Jika kita ingin supaya Allah s.w.t. menjadikan kita seorang yang kasih kepada Allah s.w.t., dan kasih kepada orang yang dikasihani oleh Allah s.w.t. atau amalan yang mendorong kita untuk kasih kepada amalan Allah s.w.t., kita boleh beriktihar dengan memohon doa ini kepada Allah s.w.t. dengan ikhlas hati kepada-Nya serta berharap agar Allah s.w.t. menerimanya.


MASA DAN KEKERAPAN MEMBACA

Doa ini hendaklah dibaca setiap waktu lebih-lebih lagi setiap kali selasai sembahyang lima waktu.Bacalah sebanyak mungkin dan sebolehnya dijadikan amalan harian yang berterusan.


اللهُّمَّ إِنِّ أّسْأّلُكَ حُبَّكَ ’ وَحُبَّ مَنْ يُحِبُّكَ ’ وَالْعَمَلَ الَّذِيْ يُبَلِّغُنِيْ حُبَّكَ ’ اللَّهُمَّ اجْعَلْ حُبَّكَ أَحَبَّ إِلَىَّ مِنْ نَفْسِيْ ’ وَ أَهْلِيْ ’ وَمِنَ الْمَاءِ الْبَارِدِ



Maksud doa:
“Ya Allah, aku memohon kasih kepada Engkau. Ya Allah, aku memohon kasih kepada mereka yang kasih kepada Engkau. Ya Allah, Aku memohon dari Engkau amalan-amalan yang mendorong aku untuk kasih kepada Engkau. Ya Allah, jadikanlah aku ini kasih kepada Engkau lebih dari keluargaku. Ya Allah, jadikanlah aku ini kasih kepada Engkau lebih dari air dingin.”

Dr. Asming Bin Yusof Yalawae Al-Fathani, Kata Hati & Doa, hal. 9. Pustaka Darul Bayan, Percetakan Yayasan Islam Terengganu Sdn. Bhd., Cetakan Pertama 2007

No comments:

Post a Comment