Thursday, July 1, 2010

Kedudukan Ulama'

Ulama' itu sebagai penyuluh di atas muka bumi. Maka sayugia ulama' ini berada di atas landasan dan tempat yang betul supaya setiap ucapan yang perkataan mereka menjadi berharga dan bernilai.

Seekor harimau, apabila berada di hutan, dia akan digeruni oleh manusia. Namun apabila harimau itu di dalam zoo, ia tidak menjadi haiwan yang digeruni bahkan boleh diacah-acah lagi oleh manusia.

Begitulah juga keadaannya dengan ulama'=ulama' dalam sesebuah negara. Ulama' semestinya perlu berada di tempat yang sepatutnya supaya mereka tidak dipandang remeh dan kebenaran yang dinyatakan tidak akan dipersia oleh kerajaan.

Ulama'-Ulama' terdahulu seperti Imam Syafi'e, Imam Ahmad, dan lainnya pernah dihukum penjara bahkan disebat oleh kerajaan. Bukanlah disebabkan oleh ulama' itu melakukan kesalahan, tetapi disebabkan mereka tidak bersependapat dengan kemahuan kerajaan, maka mereka dihukum oleh kerajaan yang zalim.

Sesungguhnya bagi pejuang-pejuang Islam, ujian dan cabaran itu pasti ada. Kesabaran dan kesungguhan dalam menyampaikan Islam kepada manusia perlu diperkuat supaya tidak tidak mudah menyerah dan mengalah.

No comments:

Post a Comment